• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ekonomiskt läge och målsättning

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Lugnt att sälja på Tradera om du har haft det som personligt bruk. Köpa och sälja är dumt dock.

Jag kanske inte ska deppa för mycket!
Fasta utgifter som är stående ett bra tag är hyra, el, bredband, dagis, båda lånen 14000 kr. Sen borde jag lösa Fairlo o Klarna ganska snart så dom pengarna räknar jag inte in. Mobilabonnemanget går ut i juli
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Har du kollat över lägenhet? Sälja bil o undvik bensinpengar? Byta jobb så du kan promenera?
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Lugnt att sälja på Tradera om du har haft det som personligt bruk. Köpa och sälja är dumt dock.

Jag kanske inte ska deppa för mycket!
Fasta utgifter som är stående ett bra tag är hyra, el, bredband, dagis, båda lånen 14000 kr. Sen borde jag lösa Fairlo o Klarna ganska snart så dom pengarna räknar jag inte in. Mobilabonnemanget går ut i juli
Hoppas det, men Tradera rapporterar i alla fall in till Skatteverket nu. Sen är det som sagt oklart vad de kommer göra med siffrorna. Man får ju som sagt sälja från personligt bruk. Får väl i värsta fall skicka in lista/underlag på allt från spritkök och gamla bärplockare till serietidningar, DVDs, gamla konsertröjor osv osv så inser de förhoppningsvis att det inte handlar om att köpa in billiga grejer från Kina och sälja i stora kvantiteter :)

Tycker iaf fall inte du ännu ska ta steget att släppa det till inkasso, tror du kan få kontroll på det där!
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Hoppas det, men Tradera rapporterar i alla fall in till Skatteverket nu. Sen är det som sagt oklart vad de kommer göra med siffrorna. Man får ju som sagt sälja från personligt bruk. Får väl i värsta fall skicka in lista/underlag på allt från spritkök och gamla bärplockare till serietidningar, DVDs, gamla konsertröjor osv osv så inser de förhoppningsvis att det inte handlar om att köpa in billiga grejer från Kina och sälja i stora kvantiteter :)

Tycker iaf fall inte du ännu ska ta steget att släppa det till inkasso, tror du kan få kontroll på det där!

Skatteverket har alltid hämtat uppgifter från Tradera. Det flaggas väl om det är vissa belopp och tror gränsen är ca 30 k. Sen hur ofta det är. Sker det månadsvis flera gånger så kan det vara näringsverksamhet.

Jag ska kämpa på. Har pratat ut med lite i familjen. Det är bara att betala o va dum typ. Tänk inte på pengar åt de hållet.
Jag har inte direkt någon jättepanik. Visst höga skulder, men siktar på 2 stora lån. Nu blir det jämkning året ut, extrajobb, ingen betalning på ena lånet (5000 kr) i oktober. Sen amorteringsfritt i 6 månader. Kan ju utnyttja betslnnigsfria månader på båda någon gång med. Jag har guldläge just nu att snygga till allt.
Sen är planen att skriva ner mina framsteg o gå till nordea..Säga att jag vill ha ett lån o flytta min pension dit.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Skatteverket har alltid hämtat uppgifter från Tradera. Det flaggas väl om det är vissa belopp och tror gränsen är ca 30 k. Sen hur ofta det är. Sker det månadsvis flera gånger så kan det vara näringsverksamhet.

Jag ska kämpa på. Har pratat ut med lite i familjen. Det är bara att betala o va dum typ. Tänk inte på pengar åt de hållet.
Jag har inte direkt någon jättepanik. Visst höga skulder, men siktar på 2 stora lån. Nu blir det jämkning året ut, extrajobb, ingen betalning på ena lånet (5000 kr) i oktober. Sen amorteringsfritt i 6 månader. Kan ju utnyttja betslnnigsfria månader på båda någon gång med. Jag har guldläge just nu att snygga till allt.
Sen är planen att skriva ner mina framsteg o gå till nordea..Säga att jag vill ha ett lån o flytta min pension dit.
Ja, har också funderat på det. Har haft Swedbank sedan forntiden, men har tänkt att det kanske är värt att vända sig till Nordea och flytta över allt dit och be om ett lån på 7-800 K när väl småkrediter är borta och UC är städad längre fram :)

Inte mycket nytt senaste veckan mer än att jag sålt ett spel för 600, några små figurer för 70 kr och ett 50-tal tidningar för 1495 på Tradera så det var värdefulla extrapengar som ska in i snöbollen ^^
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Ja, har också funderat på det. Har haft Swedbank sedan forntiden, men har tänkt att det kanske är värt att vända sig till Nordea och flytta över allt dit och be om ett lån på 7-800 K när väl småkrediter är borta och UC är städad längre fram :)

Inte mycket nytt senaste veckan mer än att jag sålt ett spel för 600, några små figurer för 70 kr och ett 50-tal tidningar för 1495 på Tradera så det var värdefulla extrapengar som ska in i snöbollen ^^

Jo, finns andra banker med som man kan flytta pensionen till. Sen är det rak amortering hos Nordea, så första tiden är det höga kostnader.

Jag bokade tid hos rådgivaren i kommunen. Undra om dom tycker att jag ska släppa? Har 2 lån på 9000 kr i månaden sen efter jämkningen. 8000 kr första 6 månaderna nu pga nya avtal
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jo, finns andra banker med som man kan flytta pensionen till. Sen är det rak amortering hos Nordea, så första tiden är det höga kostnader.

Jag bokade tid hos rådgivaren i kommunen. Undra om dom tycker att jag ska släppa? Har 2 lån på 9000 kr i månaden sen efter jämkningen. 8000 kr första 6 månaderna nu pga nya avtal
Alltid svårt att råda och jag vet ju att du funderar på att släppa lånen. Men jag själv hade nog kämpat på och försökt undvika kronofogden, löneutmätning osv. Du kommer ju bli så ekonomiskt begägränsad under lång tid. Det är vi ju ändå med våra gigantiska blancon och det är en jäkla tur det finns skuldsanering osv som en sista utväg. Men jag vill verkligen slippa det så länge som möjligt. Tänk om ränteläget är ett antal procent lägre om några år, du har betalat bort Fairlo och Klarna och kanske får förutsättningar att slå samma dina lån (eller i alla fall byta ut det sämre mot ett med bättre ränta). Berätta gärna hur det går hos handläggaren!
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Alltid svårt att råda och jag vet ju att du funderar på att släppa lånen. Men jag själv hade nog kämpat på och försökt undvika kronofogden, löneutmätning osv. Du kommer ju bli så ekonomiskt begägränsad under lång tid. Det är vi ju ändå med våra gigantiska blancon och det är en jäkla tur det finns skuldsanering osv som en sista utväg. Men jag vill verkligen slippa det så länge som möjligt. Tänk om ränteläget är ett antal procent lägre om några år, du har betalat bort Fairlo och Klarna och kanske får förutsättningar att slå samma dina lån (eller i alla fall byta ut det sämre mot ett med bättre ränta). Berätta gärna hur det går hos handläggaren!

Jag kommer nog inte tänka tanken att släppa längre. Oavsett så har jag tagit nya lån och spelat nyligen. Så skuldsanering kommer inte gå igenom ändå.

Ena lånet är amorteringen på 1500 kr och andra 1000 kr. Ränta 2500 kr på 1.a o andra 4000 kr. Sen 30% tillbaka på räntan. Så kommer alltid få 20 000 kr tillbaka på skatten. Sen blir lånen mindre varje månad o förhoppningsvis månadssumman också. 1.a lånet är färdigt om 9 år. Andra måste jag försöka omförhandla.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Har läst på vilket lån jag ska amortera på. Jag tjänar mest på att ta det lilla lånet med kortare löptid. Kanske kan va klokt ändå o sen förhandla om Remember
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Extra-amorterade idag 9000 kr. Eller snarare betalade in 5000 på kreditkortet och 4000 på marginalen (där 1500 kr var ränta och 500 planerad amortering). Skönt på ett sätt, men inser också hur "låneskadad" jag blivit för jag har gått halva kvällen och grubblar över om det inte hade varit bättre att försöka spara pengarna eller något och bara betala in minisummorna (är väl den mentaliteten som lett mig hit :p ) .

Som om det känns lite som att kasta ner en liten förmögenhet i ett svart hål. När man väl ska betala in så känns till och med en så (för mig) stor summa som en droppe i havet.

Hoppas känslan blir bättre när man börjar märka av inbetalningarna mer. November och december ska jag jämka och så har jag "sålt" en semestervecka så då trycks allt det in i snöbollen på kreditkortet (och en del extra på Marginalen, vill gärna känna att blancorna går ner lite också.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp